Przed dokonaniem zmian w rozkładzie jazdy KLA zakładano, że autobusy mają jeździć w takcie. Co 15, 30 bądź 60 minut. Chciano, by pasażer nauczył się prostego rytmicznego rozkładu, dzięki któremu znałby godzinę przybycia autobusu na przystanek.
„Niezaprzeczalnym walorem taktu 60-minutowego jest jego przyjazność dla mieszkańców – łatwość zapamiętania końcówek odjazdów z określonego przystanku” - pisała w koncepcji firma zewnętrzna odpowiedzialna za zmiany rozkładu jazdy. Słowo "takt" bądź "rytmiczność" pojawiały się łącznie aż 41 razy.
W zasadzie jeszcze przed dokonaniem zmian kaliski rozkład jazdy był rytmiczny. Obecnie jest inaczej, poniżej przykład skopiowany z mojego artykułu na portalu Latarnik Kaliski z dn. 01.05.2023 (od którego nic nie uległo zmianie):
"Linia nr 3A w dni robocze w godzinach 5:00-21:00 kursuje co godzinę. Teoretycznie, ponieważ co do zasady autobus odjeżdża o godzinie X:45, jednak kilkukrotnie odjeżdża też o X:40, X:43 albo X:48. Rano odjeżdża o 5:30 i 6:28, po 16:00 nie ma kursu, kolejny jest o 17:18, potem 19:18 i 20:48. Nie da się zatem zaplanować podróży, przyjmując założenie, że autobus odjedzie 45 minut po pełnej godzinie, ponieważ w każdej chwili można trafić na kurs jadący wcześniej (przez co się na niego spóźnimy) albo później (przez co możemy się spóźnić do pracy albo na pociąg) albo
o zupełnie innej godzinie. Podobną nieregularność można spotkać w większości kursów. Czasami jest to różnica jednej minuty, czasami kilku.
To jednak niestety nie wszystko. Autobusy w soboty jeżdżą inaczej niż w dni robocze. A w niedziele jeszcze inaczej niż w soboty. I tak, dla przykładu, „jedynka” na przystanku Podmiejska Widok w dni robocze zatrzymuje się z reguły o godzinie X:36 (czasem X:35, X:37, X:05). W sobotę o godzinach dość nieregularnych – od 8:46 do 15:46 o X:46, potem trzy kursy o 16:51, 17:51, 18:51, potem jest trzyipółgodzinna przerwa i ostatni kurs o… 22:16. Czyli w zasadzie nigdy nie wiadomo, kiedy można się jej spodziewać. A jeszcze trzeba by zapamiętać niedziele – tam „jedynka” jeździ co dwie godziny o godzinie X:16 (oraz o 5:06)".
Niestety od publikacji mojego artykułu z dn. maja 2023 roku niewiele się zmieniło (a czasami zmieniło się na gorsze) i takt, który jest fundamentalną zasadą tworzenia rozkładów jazdy przyjaznych użytkownikom, zniknął na dobre.
Chciałbym się zapytać, czy możliwy jest powrót do sytuacji sprzed reform rozkładu jazdy KLA i przywrócenie taktu? Nie myślę tutaj o powrocie 1:1 do starego rozkładu, lecz wyłącznie o zachowaniu rytmiczności co 15, 30 bądź 60 minut, które pozwalają pasażerom nauczyć się, o której mogą spodziewać się autobusu na swoim przystanku (a co za tym idzie lepiej planować swoje podróże i wybierać autobus kosztem samochodu).
WK.0003.4.2024
5.06.2024 r.
Załącznik do interpelacji (Odp. na interpelację.pdf)
Przetargu na modernizację ulic Dobrzeckiej i św. Michała.
Remontu boiska Szkoły Podstawowej Nr 18.
Podwyżek cen za dostarczanie wody i odbiór ścieków.
Zainstalowania lustra przy ulicy Piekarskiej.
Drożności kanałów deszczowych.
Niewłaściwego poruszania się po chodnikach osób na hulajnogach elektrycznych.
Wyboru nowego prezesa spółki MKS Kalisz.
Wspólnych spotkań kaliskich Rad Osiedlowych.
Otwartych boisk dla dzieci i młodzieży.
Maciej Antczak - interpelacja z dnia 23 kwietnia 2025
Usunięcia dziur po montażu latarni oświetleniowych na ulicy Wąskiej i Górnej.
Sławomir Matczak - interpelacja z dnia 23 kwietnia 2025
Nierównego chodnika przy skrzyżowaniu ulic Dobrzeckiej i Staszica.
Sławomir Matczak - interpelacja z dnia 23 kwietnia 2025
Karolina Sadowska - interpelacja z dnia 18 kwietnia 2025
Postawienia wiaty przystankowej na przystanku zlokalizowanym na ulicy Godebskiego.
Sławomir Matczak - interpelacja z dnia 17 kwietnia 2025
Ograniczenia prędkości na ul. Nowy Świat.
Mirosław Gabrysiak - interpelacja z dnia 8 kwietnia 2025
Marcin Małecki - interpelacja z dnia 8 kwietnia 2025
Utrzymania porządku na terenie byłej stacji ORLEN.
Tomasz Grochowski - interpelacja z dnia 7 kwietnia 2025